De reis…


De “Nederlandse” mentaliteit overwinnen
september 25, 2009, 13:45
Filed under: Mentaliteit, Visie | Tags: , , ,

De laatste tijd heb ik meerdere gesprekken gehad met mensen die het over de “Nederlandse” mentaliteit hadden en specifiek over de beperkingen die dat met zich meebrengt. Daarmee bedoel ik niet wat door sommigen de “V.O.C. mentaliteit” wordt genoemd (gewoon gaan en problemen die je onderweg tegenkomt dan oplossen), maar meer een mentaliteit als “Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg”.  In Nederland hebben we de neiging bescheiden over onszelf te zijn. Dit kan bijvoorbeeld  naar boven komen bij het ontvangen van een compliment. We zijn al snel geneigd dit af te wimpelen. Als mensen daarentegen zeggen dat we ergens niet goed genoeg in zijn, is het heel makkelijk daar in mee te gaan.

Dit is niet zonder gevolgen. Veel mensen laten zich beperken door wat anderen over ze zeggen. Als anderen blijven zeggen dat jouw ideeën niet goed genoeg zijn, of dat je nog niet klaar bent om een volgende stap te nemen, betekent dat niet dat dat altijd zo is! Toch hebben we vaak de neiging dit zelf te gaan geloven. Vervolgens word je lamgeslagen en stop je met het najagen van je visie. Uiteindelijk kan je visie een stille dood sterven.

Het is daarom goed te beseffen waar een dergelijke houding uit naar voren kan komen. Een van de meest voorkomende redenen van zulke reacties is dat jouw plannen een impact zal hebben op de ander. De meeste mensen houden niet van veranderingen, en dat is nou precies wat jouw plannen tot gevolg zullen hebben!

Betekent dit dat je niet meer naar anderen moet luisteren? Nee, absoluut niet. Goede raad is nog altijd heel kostbaar. Onderzoek altijd wat er gezegd wordt, en filter daar het juiste uit. Wees er bewust van wat de mening van anderen met je eigen gedachtenpatronen doet. Op het moment dat je er bewust van bent, kan je er voor kiezen iemands mening naast je neer te leggen, en je weer volledig op je visie te storten.

Waarom vertel ik dit allemaal? Een aantal verschillende gesprekken die ik de afgelopen weken, (met name op het Testnet evenement van 22 september) heb gehad, hebben me hier weer opnieuw bewust van gemaakt. Onder andere op dat evenement ben ik meerdere mensen tegengekomen die me in het verleden enorm bemoedigd hebben door uit te spreken welke mogelijkheden ze voor mij in het verschiet zagen en dat ik er voor moet gaan. Voor mij zijn zulke momenten heel waardevol geweest. Door de ontmoeting met deze mensen werd ik hier weer aan herinnerd, waardoor ik opnieuw bemoedigd ben om door te gaan. Ik ben opnieuw bemoedigd om me niet de put in te laten praten of te laten beperken door verkeerde (toch vaak goedbedoelde) adviezen. En omdat ik hier zelf enorm door bemoedigd bent, wil ik het niet nalaten dit door te geven.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

